Als je hoger in Google wilt komen, kan je niet anders dan zoekwoorden toevoegen aan je teksten. Maar daarbij is het heel belangrijk dat je ook nadenkt over de zoekintentie van jouw ideale bezoeker. Als jij je teksten zo schrijft dat ze perfect passen bij hun zoekintentie, kom jij hoger in de zoekresultaten terecht. In dit artikel leg ik je precies uit wat een zoekintentie is en hoe jij er handig gebruik van gaat maken.
Dit bedoelen we met zoekintentie
De zoekintentie van iemand is de achterliggende reden waarom iemand iets zoekt in Google. Niet elke zoekopdracht is namelijk hetzelfde. Het kan zijn dat iemand puur op zoek is naar informatie. Maar het zou ook zomaar kunnen dat iemand iets in Google zoekt om wat te kopen. Hoe jij jouw pagina invult en je teksten schrijft, hangt nauw samen met deze zoekintentie. Iemand die de intentie heeft om iets te kopen, wil je namelijk zo enthousiast mogelijk maken om ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Iemand die puur op zoek is naar informatie, heeft hier (nog) geen behoefte aan. Die wil gewoon dat jij zo goed mogelijk antwoord geeft op zijn vraag.
Aan de hand van de woorden waarop iemand zoekt, weet Google in 99% van de gevallen welke zoekintentie daarbij hoort. Google laat op dat moment dan dus vooral ook de pagina’s zien die hierbij passen. Wil jij dus hoger in de zoekresultaten naar voren komen? Houd dan altijd de zoekintentie van je ideale bezoeker in je achterhoofd bij het maken van nieuwe pagina’s.
Vijf soorten zoekintenties
In totaal zijn er vijf soorten zoekintenties. Het verschil tussen deze zoekintenties is groot, dus het zal niet moeilijk voor je zijn om hier onderscheid in aan te brengen. Het gaat om de volgende vijf zoekintenties:
- Informatieve zoekintentie
- Commerciële zoekintentie
- Transactionele zoekintentie
- Navigerende zoekintentie
- Lokale zoekintentie
Hieronder zal ik ze een voor een aan je uitleggen.
Informatieve zoekintentie
De informatieve zoekintentie wordt gebruikt door mensen die op zoek zijn naar kennis. Ze willen meer weten over een bepaald onderwerp en zich ergens in verdiepen. Vaak gaan zulke zoekvragen in Google samen met woorden als ‘wat, hoe, waarom, wie’ etc, maar dit hoeft niet altijd. Voorbeelden:
- Wat is een zoekintentie
- Hoe maak ik een gepocheerd ei
- reisroute Spanje
- uitslag F1
In het geval van een informatieve zoekintentie laat Google vaak blogs en kennisbanken zien. Ook is diegene in eerste instantie nog helemaal niet geïnteresseerd om een aankoop te doen. Je kan diegene wel al wat warm maken hiervoor.
Lees ook: Welke soorten zoekwoorden zijn er? 9 soorten zoekwoordtypes die jij kunt inzetten
Commerciële zoekintentie
Iemand heeft een commerciële zoekintentie als diegene op zoek is naar een product of dienst. Dit betekent nog niet dat diegene direct tot een aankoop overgaat, maar wel al in een oriënterende fase zit. Deze mensen zijn op zoek naar reviews, klantbeoordelingen, vergelijkingen en noem het maar op. Denk aan zoekvragen als:
- beste laptop 2020
- goed restaurant Breda
- Apple vs Windows
In dit geval laat Google vooral websites zien die daadwerkelijk vergelijkingen maken of reviews hebben geschreven. Pagina’s met tips en top 10-lijstjes doen het vaak goed.
Transactionele zoekintentie
Bij een transactionele zoekintentie heeft iemand al de keuze gemaakt om een aankoop te doen. Eigenlijk kan je beter spreken van conversie. Een transactionele zoekintentie kan namelijk ook betekenen dat iemand het besluit heeft genomen om contact met je op te nemen of een fysieke winkel te bezoeken. Iemand met een transactionele zoekintentie zoekt vaak op woorden als:
- tweedehands macbook air kopen
- foto’s bestellen
Het zal niet heel verrassend voor je zijn, maar met een transactionele zoekintentie laat Google vooral webshops zien. Je wilt immers al een aankoop doen. Heel veel bedrijven adverteren in dit geval ook, dus je zult zien dat Google vol advertenties staat als iemand iets zoekt met een transactionele zoekintentie.
Navigerende zoekintentie
Zelf ben je misschien ook wel eens te ‘lui’ om de hele URL van Facebook in te tikken en daarom tik je gewoon Facebook in de zoekbalk van Google. Dit is een typisch voorbeeld van een navigerende zoekintentie. Tijdens een navigerende zoekintentie zoeken mensen vooral op bedrijven en producten, of soms op dingen als ‘inloggen’. Je kan hier doorgaans vrij weinig mee, al wil je natuurlijk wel graag boven aan de zoekresultaten staan als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam.
Lokale zoekintentie
De lokale zoekintentie richt zich met name op bedrijven die lokaal gevestigd zijn. Stel, je bent tijdens je weekend weg in Breda op zoek naar een bakker in de buurt. Dan zoek je al snel op ‘bakker Breda’. Je krijgt dan de resultaten te zien van bakkers in Breda. Nu weet Google tegenwoordig ontzettend veel en vaak ook op welke locatie je je begeeft. Vaak als je alleen al op bakker zoekt, krijg je daarom vooral ook lokale resultaten te zien. Google laat als zoekresultaat vooral de websites van deze bedrijven zien en een Google Maps-kaart om direct aan te geven waar deze bedrijven zitten.
Lees ook: Je websitedoelen bepalen: wat wil je met je website bereiken?
Hoe zet je zoekintenties in in jouw teksten
Als ondernemer is het heel interessant om je bewust te zijn van de zoekintenties van jouw doelgroep. In de tekst hierboven heb je kunnen zien dat je de zoekintenties kunt koppelen aan het ‘koopproces’ waar iemand doorheen gaat, oftewel de salesfunnel. Een salesfunnel kun je zien als de fases die iemand doorloopt voor hij overgaat tot een aankoop. Iemand wilt zich eerst oriënteren (informatieve zoekintentie), krijgt vervolgens interesse ergens in (commerciële zoekintentie) en gaat vervolgens over tot actie (transactionele / lokale zoekintentie).
Om iemand door dit proces heen te begeleiden, is het slim om voor elke zoekintentie content te maken. Je maakt jezelf daarmee veel beter vindbaar in Google, maar kan iemand ook een vervolgstap laten zetten. Stel dat iemand zich aan het oriënteren is op een SUP-board en jij hebt een webshop daarin. Diegene zal om te beginnen misschien eerst informatie willen zoeken over hoe suppen eigenlijk werkt. Jij kunt dan een blogartikel plaatsen met tips over hoe je kunt suppen. Zo krijgt diegene alvast wat meer kennis én leert jouw bedrijf kennen. Vervolgens kan je een artikel maken waarin je SUP-boards met elkaar vergelijkt, zodat iemand met een commerciële zoekintentie dat artikel kan vinden. En de productpagina waarop ze uiteindelijk een SUP-board kunnen kopen, kun je optimaliseren voor transactionele zoekintenties. Zo ben je met verschillende zoekintenties vindbaar in Google, maar je kunt iemand ook vanuit het informatieve artikel verder het proces in begeleiden, tot de uiteindelijke aankoop.
Zo maak jij killer content waar mensen op zoeken
Wil je nu ook aan de slag gaan met jouw content op je website? Dan kan ik je nog deze tips mee geven wat de zoekintentie betreft:
– Vul je zoekwoord in in Google en kijk naar de resultaten die naar voren komen. Welke zoekintentie springt eruit? Pas je tekst daarop aan.
– Verwerk niet verschillende zoekintenties op één pagina, maar maak voor elke zoekintentie een aparte pagina aan.
– Maak informatieve artikelen waarin je subtiel verwijst naar een andere pagina waarop een aankoop kan worden gedaan.
– Richt je niet alleen maar op transactionele zoekintenties, maar ga voor de ‘whole package’. Mensen hebben ook behoefte aan informatie.
– Let bij het invullen van je meta beschrijving op of deze tekst ook bij de zoekintentie past.
– Denk na over wat voor soort content je wilt delen. Top 10-lijstjes en en reviews passen bijvoorbeeld perfect bij een commerciële zoekintentie. Informatieve blogs en lijstjes met tips bij informatieve zoekintenties. Doe inspiratie op in Google om te zien hoe anderen dat aanpakken.