Op het moment dat je iets opzoekt in Google, gebruik je een zoekterm. Zonder zoektermen zou SEO niet eens bestaan! Belangrijk dus om te weten wat zoektermen zijn en hoe je ze gebruikt om jezelf beter vindbaar te maken in de zoekmachines.
Wat zijn zoektermen?
Een zoekterm is het woord of de zin waarmee iemand iets zoekt in een zoekmachine. Stel dat jij een reis hebt geboekt naar Berlijn en in Google zoekt naar toffe activiteiten, dan is de kans groot dat je iets intikt als ‘activiteiten in Berlijn’ of ‘top 10 bezienswaardigheden Berlijn’. Dit zijn dus zoektermen die je gebruikt.
Om goed in Google gevonden te worden, is het belangrijk dat je de woorden waarop je doelgroep zoekt verwerkt in je teksten. Hoe je dat op de juiste manier doet, lees je verder in dit artikel. Maar eerst leg ik je nog even het verschil uit tussen zoektermen, zoekwoorden en keywords. Want daar ontstaat nog wel eens verwarring over.
Wat is het verschil tussen een zoekterm, zoekwoorden en keywords?
Goed nieuws! Er is geen verschil tussen zoektermen, zoekwoorden en keywords. Toen SEO net ‘uitgevonden’ was, sprak iedereen over ‘keywords’. Dit werd in het Nederlands vertaald naar ‘zoekwoorden’. Helaas dekt het woord ‘zoekwoorden’ niet altijd de lading. Want als je zoekopdracht uit meerdere woorden bestaat (‘top 10 bezienswaardigheden Berlijn’), dan is dat officieel één zoekwoord. Eén zoekwoord kan dus uit meerdere woorden bestaan. Verwarrend, hè? Vandaar dat het alternatief ‘zoekterm’ werd geïntroduceerd.
Waarom zijn zoektermen zo belangrijk?
Zoektermen gebruik je dus om informatie te vinden in Google. Op het moment dat je een zoekopdracht invoert, matcht Google deze zoekopdracht aan websites in de database die naar zijn idee het meest relevante antwoord geven. Als jij dus zoekt op ‘hoe vaak moet een aardbeienplant water’, dan laat Google websites zien die deze vraag beantwoorden. Dat kan Google alleen op het moment dat jij deze term in je content hebt verwerkt. Je wilt ze dus terug laten komen in de content op jouw website.
Hoe verwerk je zoektermen in je content?
Als je SEO op de juiste manier toepast, dan verwerk je op iedere pagina of blog één focus keyword. Mijn focus keyword voor deze blog is bijvoorbeeld ‘wat zijn zoektermen’.
Er bestaan verschillende soorten zoektermen. Een focus keyword kan bijvoorbeeld uit één woord bestaan (aardbeien). Dit wordt dan een short tail zoekwoord genoemd. Bestaat een zoekopdracht uit een combinatie van woorden, dan noem je dit een middle tail (aardbeienplant kopen) of long tail zoekterm (hoe verzorg ik een aardbeienplant).
Semantische zoekwoorden
En dan heb je ook nog eens semantische zoektermen, oftewel LSI keywords. Semantische zoekwoorden zijn verwante zoektermen. Semantische zoekwoorden helpen je om je tekst te versterken, beter leesbaar te maken en een betere positie in de zoekmachines te krijgen. Als jij bijvoorbeeld een tekst schrijft over de verzorging van aardbeienplanten, dan helpen worden als ‘zon’, ‘moestuin’, ‘potgrond’ en ‘rijpe aardbeien’ om je tekst aantrekkelijker te maken.
Let wel op dat je je content nooit volpropt met het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd. Vroeger was dit een SEO-truc die ervoor zorgde dat je hoger in de zoekresultaten kwam. Gelukkig hebben we deze tijd inmiddels lang en breed achter ons gelaten. Nu is het vooral belangrijk dat je tekst lekker leesbaar is en dat het relevant is voor de lezer. Gebruik vooral ook synoniemen voor de afwisseling.
Weet waar je doelgroep op zoekt
Het heeft geen nut om te proberen jezelf vindbaar te maken op honderden verschillende woorden of zinnen. Wat wel nut heeft? Om precies te achterhalen waar je doelgroep mee zit en daar je content op te baseren. Hiermee vergroot je namelijk de kans dat je lezers uiteindelijk ook klanten worden.
Het is dus heel belangrijk dat je weet met wat voor vragen je doelgroep rondloopt en waar ze op zoekt in Google. De enige manier om dit goed in kaart te brengen is door een gesprek met ze aan te gaan. Houd dus eens een lijstje bij van ‘problemen’ die potentiële klanten benoemen op het moment dat ze met jou in gesprek gaan. Aanvullend kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren om op meer contentideeën te komen.
Wil je weten welke zoektermen jij kunt gebruiken om jezelf beter vindbaar te maken in Google? Vraag dan een gratis strategiesessie aan en leer je hoe consistent bezoekers, leads en klanten aantrekt naar je website.