fbpx
Letters die het woord SEO vormen

Wat is SEO en hoe werkt het?

Ehm, wat is SEO!? Deze vraag stelde ik mijzelf een aantal jaar geleden toen ik de term voor het eerst tegenkwam. Enthousiast zocht ik uit hoe ik met mijn website hoger in Google kon komen. De begrippen die ik toen allemaal tegenkwam… SEO, zoekmachineoptimalisatie, keywords. Het klonk allemaal heel ingewikkeld en technisch. Ik werd er zelfs een beetje zwaarmoedig van. Herkenbaar?

Je bent er nu waarschijnlijk nog niet van overtuigd, maar SEO is echt minder ingewikkeld dan je denkt. Je moet alleen weten hoe het werkt om het vóór je te laten werken. Wat is SEO en hoe werkt het? Ik leg het je uit!

Wat is SEO? Drie begrippen met maar één betekenis

SEO is de afkorting voor de Engelse term Search Engine Optimization. In het Nederlands vormen die drie woorden zelfs maar één woord: zoekmachineoptimalisatie. Maar uiteindelijk betekenen ze alle drie hetzelfde: het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Het maakt dus niet uit of je iets leest over SEO, Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Uiteindelijk komen deze termen op precies hetzelfde neer.

Dus wat is SEO nu precies? En waarvoor gebruik je het?

Iedereen wil natuurlijk dat zijn website zo hoog mogelijk in Google komt te staan. Scrol jij zelf ooit helemaal naar beneden in de zoekresultaten? Of klik je wel eens op pagina drie in Google? Bijna nooit. Dat levert dus praktisch geen bezoekers op. Bezoekers die klanten van jou hadden kunnen worden als je wél op die eerste pagina te vinden was.

Daarom wil je dat je website zo hoog mogelijk op die eerste pagina in Google komt te staan. En om dat voor elkaar te krijgen, moet je jouw website optimaliseren voor de vindbaarheid in zoekmachines. Dit laatste is wat SEO is.

Waar kijkt Google naar en hoe werkt SEO?

Veel mensen denken dat het puur een kwestie van geluk hebben is als ze dat plekje hoog in Google scoren. Maar dat is het zeker niet. Het heeft alles te maken met de kwaliteit van jouw website. En dat is waar jij zelf heel veel invloed op hebt.

Want hoe werken Google en andere zoekmachines dan wel? Als je ergens op zoekt in Google, laat de zoekmachine je heel wat zoekresultaten zien. De websites op de eerste pagina zijn de websites waarvan Google denkt dat die de meeste kwaliteit bieden en het beste passen bij de zoekvraag. Het stukje kwaliteit bepalen ze door je website op ruim 200 punten te beoordelen. Als je jouw website op deze punten optimaliseert, vindt Google dat jouw website meer kwaliteit te bieden heeft. En kan je dus hoger in de zoekresultaten terechtkomen.

Je kunt je website optimaliseren op drie gebieden: content, techniek en autoriteit. De belangrijkste boodschap hierbij is: alles wat je doet moet zo waardevol mogelijk zijn voor de bezoeker. Jouw bezoeker wil kwalitatieve en duidelijke content lezen, op een website die goed en lekker snel werkt en die betrouwbaar is. Hoe beter de lezer jouw website begrijpt, hoe beter Google het begrijpt. Wat dat betreft is het net een mens.

Overigens zijn niet alle punten bekend waarop je je website kunt optimaliseren. Anders zou het hele systeem erachter niet meer werken.

Dit is in een notendop hoe SEO werkt. Uiteindelijk zit er behoorlijk wat techniek achter vanuit Google. Niemand kan je dan ook vertellen hoe alles precies werkt en waar Google allemaal naar kijkt. Dit veranderen ze zelfs regelmatig.

Kan ik het zelf ook leren?

Ja! Dat kan je zeker! Sterker nog, als ondernemer is het alleen maar aan te raden om kennis van SEO te hebben. Je vergroot daarmee tenslotte je online vindbaarheid.

Je kunt SEO natuurlijk ook uitbesteden. Maar als ondernemer, en dan vooral als zzp’er, zit er zo veel kracht in als jij zelf je verhaal vertelt op je website. Als je zelf al jouw waardevolle kennis deelt en de bezoeker jou als persoon echt leert kennen. Als vervolgens al jouw tips ook nog eens goed vindbaar worden in Google, kan het je in de toekomst steeds meer bezoekers en klanten brengen.

Weet je niet waar je moet beginnen? Ik kan je persoonlijk helpen in een SEO-strategiesessie voor ondernemers, waarin we een persoonlijk contentplan opstellen en ik je alles uitleg over SEO. Maar je kunt natuurlijk ook mijn andere content- en SEO-tips lezen om inspiratie op te doen.

Deel het met anderen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *