Om hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen, is het onder andere belangrijk om steeds nieuwe en relevante content op je website te plaatsen. Maar ook linkbuilding speelt hierin een onmisbare factor. Om het idee daarachter alvast uit te leggen: hoe populairder jouw content is, hoe groter jouw kans op een hogere ranking in de zoekmachines. Die populariteit wordt onder andere bepaald door hoeveel waardevolle links er naar jouw pagina verwijzen. En hoe krijg je die links? Door dus aan linkbuilding te doen! In dit artikel lees je precies wat linkbuilding is en hoe jij het in kan zetten voor jouw website.
Waarom linkbuilding zo ontzettend belangrijk is
Google vindt elke pagina op het internet door van link naar link te gaan. Een nieuwe website wordt dus pas door de zoekmachine gevonden wanneer er ergens online minimaal één link naartoe verwijst. Maar als je je website echt wilt laten groeien, dan is het belangrijk dat je veel meer links vanaf andere websites krijgt. Dat is hét teken voor Google dat jij op jouw website waardevolle en relevante content deelt. En dat je het verdient om hoog in de zoekresultaten te komen.
Links die van een andere website naar jouw website verwijzen noemen we externe links of backlinks. Hoe je aan deze externe links komt? Door te werken aan je linkbuilding! Ik zal je zo precies uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt. Maar eerst nog even wat meer informatie over het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel.
Een natuurlijk linkprofiel opbouwen
Een website werkt pas echt wanneer alles in evenwicht is. Zo moet er ook een goede balans zijn in de links naar jouw website toe. Op deze manier werk jij aan een natuurlijk linkprofiel. Iets waar Google gek op is! Een linkprofiel is eigenlijk niets anders dan het totaalplaatje van alle links die naar jouw website verwijzen.
Er zijn een paar factoren die meespelen in het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel:
- Links van websites met zowel een hoge autoriteit als een lagere autoriteit
- Links van websites uit dezelfde branche
- Links met een goede anchortekst
- Dofollow- en nofollow-links
Als jouw linkprofiel een combinatie is van bovenstaande factoren, dan ben jij lekker bezig. Waarom deze factoren zo belangrijk zijn, zal ik ook uitleggen.
Hoge autoriteit versus lage autoriteit
Aan elke website hangt een bepaalde autoriteit. Het laat zien hoe waardevol en relevant een website is. Als er op een website een link naar jouw website staat, krijg jij een heel klein stukje van deze autoriteit mee. Je wilt dus heel graag links krijgen afkomstig van kwalitatief goede websites. Als jij namelijk alleen maar links ontvangt van websites met een heel lage waarde, lager dan die van jou, zal jouw waarde ook dalen. Maar om alles in balans te houden, is het helemaal niet erg om een aantal links te hebben van websites die wat lager scoren. Juist een goede combinatie van beide is wat telt!
Dezelfde branche
Een link afkomstig van een website uit dezelfde branche is veel waardevoller dan een link van een random website. De kans is namelijk veel groter dat deze link dan ook écht relevant is voor jouw lezers. Daar hecht Google waarde aan. Zo hoef je vanuit een reiswebsite echt niet te linken naar een website van een automonteur. Dat heeft vrijwel geen enkele toegevoegde waarde. Probeer dus altijd links te krijgen van bedrijven waarmee jouw doelgroep affiniteit heeft.
Een goede anchortekst
Een anchortekst is de klikbare tekst van een link. Door de juiste anchortekst te gebruiken, weet Google (en de lezer) veel beter wat er achter die link schuilgaat. Hier gaat het zo vaak fout! Hoe vaak zie jij niet ‘klik hier’ op een website staan? Probeer dat echt zoveel mogelijk te voorkomen. Noem het beestje bij zijn naampje. Als ik wil verwijzen naar mijn artikel over ‘de drie pijlers van SEO’, dan gebruik ik bijvoorbeeld de anchortekst: drie pijlers van SEO. Want nu weet jij direct al wat je kan verwachten.
Verschil tussen dofollow- en nofollow-links
Een link kan dofollow of nofollow zijn. Bij dofollow wordt er aan Google het sein gegeven om de link te volgen en naar de desbetreffende website te gaan. Met een nofollow-link geef je juist aan dat Google die link niet hoeft te volgen. Eigenlijk zeg je op dat moment letterlijk: deze website is belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om in de gaten te houden. Skip ‘m maar.
Een dofollow-link is daarom veel waardevoller dan een nofollow-link. Toch is het belangrijk om een combinatie van beide links in jouw linkprofiel te hebben. Het laat inzien wat écht relevant is en wat niet en dat je hier bewust mee omgaat. Plaats op je eigen website ook altijd een combinatie van dofollow- en nofollow-links als het om externe links gaat.
5 manieren om aan linkbuilding te doen
Inmiddels weet je wat linkbuilding is en hoe je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Maar hoe kom je dan aan deze externe links? Daar zijn verschillende strategieën voor. Probeer eens de volgende methodes uit:
1. Schrijf gastblogs
Een waardevolle manier om aan externe links te komen is door gastblogs te schrijven. Ja, dat kan soms een tijdrovende klus zijn. Maar het kan je nog veel meer opleveren dan alleen de link zelf (vraag wel om een dofollow-link als het je echt alleen om de link gaat). Namelijk een stuk gratis PR. En dat kan jou ook weer nieuwe volgers, bezoekers of klanten opleveren!
2. Werk samen met andere ondernemers
Kan jij vijf ondernemers opnoemen die in dezelfde branche werken als jij? Ja? Goed zo! Vraag eens aan ze of ze ervoor open zouden staan om een link naar jouw website te plaatsen. Het is overigens niet slim om een-op-een allemaal links uit te wisselen. Google wilt niet dat dat gebeurt. Beter is het dan om van website A naar website B te linken, van B naar C en van C weer naar A, maar officieel is Google ook geen fan van deze manier van werken. Ga je hier dus zeker ook niet volledig op focussen. Maar het kan geen kwaad om een keer te doen. Zolang je maar kwalitatieve links krijgt en zelf verwijst naar relevante content.
3. Schrijf veel waardevolle content en zorg dat het opgepakt wordt
Een lastige, I know! Maar hoe waardevoller jouw content, hoe makkelijker dit wordt. Als mensen jou leren kennen om de toffe tips die je altijd deelt, zijn ze veel sneller geneigd om naar die content te linken. Daarvoor moet je vaak eerst wel een expertstatus opbouwen. Dit doe je sneller door zoveel mogelijk waarde in jouw teksten te stoppen.
4. Deel jouw artikelen zoveel mogelijk op social media
Ook social share is een factor die meetelt in de autoriteit van jouw website. Ziet Google dat jouw website vaak gedeeld wordt op social media? Dan krijg jij weer punten extra! Het kan er ook voor zorgen dat een blogpost door bijvoorbeeld een ander bedrijf wordt opgepikt. Die de link daarvan met alle liefde deelt op hun eigen website. Yes!
5. Doe aan PR
Verkoop je toffe producten? Of bied je een bijzondere dienst aan? Heb je er dan wel eens aan gedacht om een persbericht naar relevante media te sturen? Zij zitten vaker op nieuwtjes te wachten dan je misschien denkt. En het kan jou naast gratis PR ook nieuwe links naar jouw website opleveren. Alleen maar pluspunten dus.
Wat je absoluut niet moet doen met linkbuilding
Linkbuilding kan soms een wat schimmige bezigheid zijn. Er zijn speciale ‘linkbuildingbureaus’ die jou wel even helpen aan nieuwe links. Alleen vaak gebeurt dit niet op de juiste manier. Onthoud altijd: een paar kwalitatieve links zijn veel meer waard dan heel veel shitty links. Ga dus geen externe links opkopen bij louche bedrijven.
En ga ook geen links met ze ruilen. Als je website groeit, zul je misschien gaan merken dat je hier wel eens mails over kan ontvangen. In ruil voor een link op jouw website, plaatsen zij er een terug. Soms op een speciale linkpagina waar al heel veel andere bedrijven tussen staan. Echt niet doen! Deze manier kan soms verleidelijk en makkelijk klinken, maar uiteindelijk snijd je jezelf er behoorlijk mee in de vingers. De kwaliteit van deze links is namelijk ver te zoeken.
Heb je hulp nodig in jouw linkbuildingstrategie? Je mag mij natuurlijk altijd een bericht sturen! Mail mij op danique@digital-roadmap.nl of vul het contactformulier in.
1 gedachte over “Wat is linkbuilding en hoe zet je het in?”
Interessant stuk! Ik ga hier zeker mee aan de slag voor de blogs van de online personeelsplanning.