Wat is Domain Authority en hoe verhoog je het?

Danique van Digital Roadmap achter laptop

Een belangrijk onderdeel van SEO is autoriteit. Autoriteit is niets anders dan hoe belangrijk en toonaangevend jouw website is ten opzichte van al die andere websites die er zijn. Om te meten hoe het met de autoriteit van jouw website zit, is de Domain Authority ontwikkeld. Het is een veelgebruikte tool om te ontdekken hoe je website het doet ten opzichte van andere sites, maar ook om te zien waar jouw kansen liggen.

Wat is Domain Authority eigenlijk?

Om hoog in de zoekresultaten van Google terecht te komen, wordt je website op heel veel verschillende punten beoordeeld. Deze punten vallen allemaal onder drie categorieën: techniek, content en autoriteit. Ze worden ook wel de drie pijlers van SEO genoemd.

Je autoriteit staat vooral voor hoe betrouwbaar en toonaangevend jouw website is. En hoe dat bepaalt wordt, heeft met verschillende factoren te maken. Onder andere de leeftijd van je website, het aantal links naar je website toe en hoe snel jouw website werkt hebben ermee te maken.

Om te zien hoe hoog elke website scoort op het gebied van autoriteit, is de Domain Authority (DA) in het leven geroepen. Je Domain Authority is een getal tussen de 1 en 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit jouw website heeft. En hoe groter je kans wordt om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Je hebt tenslotte niet voor niets die autoriteit opgebouwd.

Je Domein Authority checken met MOZ

De Domain Authority is een systeem dat niet door Google zelf in de markt is gebracht. Het Amerikaanse bedrijf Moz heeft het bedacht, maar het is tegenwoordig wel een heel belangrijke factor. Als je bijvoorbeeld als blogger samenwerkt met andere bedrijven door betaalde links te plaatsen in blogs, wordt er vaak om je domein autoriteit gevraagd. Je wilt er dus voor zorgen dat je DA blijft groeien. Dat is niet iets wat zomaar in een dag gebeurt, dat heeft z’n tijd nodig.

Om te kijken wat jouw DA is, hoef je alleen maar de website van Moz te bezoeken en je link in te vullen. Je moet wel even een account aanmaken. Als het programma klaar is met analyseren, krijg je het volgende te zien:

Overzicht domain authority Moz link explorer

Aan de linkerkant van het overzicht zie je wat de Domain Authority van mijn reisblog The Wandering Mind is, namelijk 26. De cijfers die ernaast staan laat ik voor nu even buiten beschouwing. Ik wil niet dat je overweldigd wordt door alle informatie.

Het verschil tussen Domain Authority en Page Authority

Als je naar beneden scrolt in MOZ, zie je ook de Page Authority (PA) van wat pagina’s staan. Het principe werkt hetzelfde als bij Domain Authority, maar de Page Authority is bedoeld voor specifieke pagina’s. Elke pagina op jouw website heeft een eigen PA. Je DA laat zien hoe sterk je gehele website is.

Wat is nu een goede DA?

Wanneer heb je nu een goede Domain Authority? Uiteraard geldt: hoe hoger, hoe beter. Maar ooit 100 halen? Dat is verre van realistisch. En als je net begonnen bent, mag je jezelf al in de handen klappen als je bijvoorbeeld een DA van 4 haalt. Het heeft ook echt z’n tijd nodig om te groeien. Bovendien verandert Moz nog wel eens zijn algoritmes, waardoor je DA kan terugvallen.

Mijn ervaring: vaak vragen bedrijven minimaal een DA van 20 of 25 voor ze een samenwerking starten in het geval van bloggers. En echt ‘grote’ concurrenten in mijn branche hebben een DA van tussen de 30 en 40. Vaak zijn die al jaren bezig en bloggen ze fulltime.

Overigens hoeft een lage DA ook helemaal niet te betekenen dat jij niet op die eerste pagina in Google terecht kan komen. Het zal het alleen wel eenvoudiger maken.

5 tips om je Domain Authority te verhogen

Hoe verhoog je je domein autoriteit? Helaas heb je niet op alles invloed. Zo speelt bijvoorbeeld de leeftijd van je website een belangrijke rol. Dat is nu eenmaal een kwestie van tijd en geduld hebben. Maar met deze 5 tips kun jij zeker de groei van je domain authority een handje helpen.

1. Zorg voor externe links naar jouw website

Een heel belangrijke factor in het bepalen van de autoriteit van jouw website, zijn de links die naar jouw website verwijzen. Hoe meer links er naar jouw website leiden, hoe belangrijker je wordt gevonden. Mits het wel kwalitatief goede links zijn. Wat ik daarmee bedoel? Het moeten wel links zijn die afkomstig zijn van andere betrouwbare websites met het liefst een hogere DA. Als je alleen maar links krijgt van websites met een veel lagere DA, wordt dat niet als betrouwbaar gezien.

Probeer vooral ook links te krijgen van websites die in hetzelfde straatje liggen als jouw website. De link van mijn website op een website waar keukenkasten op worden verkocht? Ik zie het verband niet. Jij wel?

Hoe je het voor elkaar krijgt dat mensen naar jouw website linken? Schrijf bijvoorbeeld eens een gastblog. Dan werk je tegelijkertijd aan een stukje PR voor jezelf.

2. Maak gebruik van social media

Alles op het internet hangt nauw samen met elkaar. Wordt jouw bedrijf vaak genoemd op social media-kanalen, dan wordt dit ook opgemerkt door Google en alles eromheen. Het zal ervoor zorgen dat jij meer autoriteit krijgt. En het is natuurlijk ook goed voor je eigen marketing en netwerk. Win-win-win!

3. Link binnen je eigen website

Net zo belangrijk als externe links naar jouw website zijn de interne links binnen je site. Zorg daarom dat je voor de lezers links aanmaakt die verwijzen naar soortgelijke pagina’s die ook interessant voor ze zijn. Dat zorgt ervoor dat lezers meer tijd op jouw website doorbrengen. Dat is niet alleen een teken dat jij goede informatie deelt, waardoor je autoriteit stijgt. Maar vaak blijf je ook beter bij ze hangen, waardoor ze eerder bij jou terugkomen.

4. Optimaliseer je teksten

Geoptimaliseerde teksten zorgen ervoor dat je beter vindbaar wordt in Google. Maar ook dat Google jouw teksten beter ‘begrijpt’. Bovendien houdt Google steeds meer van kwaliteit, en zo kan hij sneller oordelen of jij ook echt kwaliteit aanlevert. Hoe beter je dit doet, hoe sneller jouw aanzien stijgt.

Wil je weten hoe je jouw teksten kunt optimaliseren? Download dan mijn e-book Verbeter je online vindbaarheid in Google. Hierin staan heel wat handige tips waarmee jij je teksten optimaliseert.

5. Zorg dat je website technisch in orde is

Als laatste tip wil ik je meegeven dat het heel belangrijk is dat je website technisch in orde is. Werkt je website bijvoorbeeld snel genoeg? Zitten er geen fouten in de codering? Kun je alles lezen op je mobiel? Vind je het lastig om dat te bepalen? Schakel dan een web developer in. Zij kunnen razendsnel achterhalen hoe je website op het gebied van techniek scoort en hebben eventuele problemen binnen een mum van tijd opgelost. Zeker doen!

Lees ook:

Deel deze blogpost:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *