Een goede SEO-strategie begint met het toepassen van zoekwoorden in je teksten. Maar niet elk zoekwoord is hetzelfde. Je hebt verschillende soorten zoekwoorden en het ligt maar net aan het doel van je tekst welk zoekwoord handig is om te gebruiken. In dit artikel laat ik je een overzicht zien van de belangrijkste soorten zoekwoorden die er zijn en hoe ze eruitzien.

Short, middle en long tail keywords

Wanneer je je voor het eerst verdiept in zoekwoorden, zul je de short, middel en long tail keywords ongetwijfeld als eerste tegenkomen. Ik zal je daarom eerst uitleg geven waar deze zoekwoorden voor staan.

Short-tail keywords

Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit 1 woord bestaan. Vaak zoeken heel veel mensen op short tail zoekwoorden, maar de concurrentie daarin is ook erg hoog. Het is fijn om hierop gevonden te worden, maar vaak weet diegene die op een short-tail keyword zoekt nog niet helemaal wat hij of zij wil. Het kan dus goed gebeuren dat iemand die via dat zoekwoord op jouw website terechtkomt, niets aan de info heeft die jij geschreven hebt.

Voorbeeld: Thailand

Middle-tail keywords

Middle tail zoekwoorden bestaan uit 2 tot 3 woorden. Mensen zoek hier wat minder vaak op, maar de concurrentie wordt ook al wat minder groot. Bovendien zijn mensen vaak al wat specifieker op zoek naar bepaalde informatie, waarop jij je content perfect kunt aansluiten. Met middle-tail keywords wordt het al wat makkelijker om hoger in Google te ranken.

Voorbeeld: backpacken in Thailand

Long-tail keywords

De laatste in dit rijtje zijn long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden bestaan uit meer dan vier woorden en zijn perfect om te gebruiken in blogs. Mensen die op meer dan vier woorden zoeken in Google weten vaak al precies waarnaar ze op zoek zijn. Jij kan er dus voor zorgen dat jouw content volledig aansluit bij hun zoekvraag. Op deze manier blijven bezoekers langer op jouw website en dit kan een positieve invloed hebben op jouw ranking in Google. Ook zullen ze sneller interesse hebben in jouw dienst of product.

Voorbeeld: backpacken in Thailand 3 weken

Keywords met eigenschappen

In sommige gevallen kan het slim zijn om bepaalde eigenschappen aan je zoekwoorden te koppelen. Ook daarin heb je weer verschillende opties. Je hebt er nog meer dan ik in het volgende rijtje benoem (bijvoorbeeld jaartallen), maar deze soorten zoekwoorden met eigenschappen komen het vaakst voor.

Geografische zoekwoorden

Werk je lokaal en probeer je mensen uit de omgeving aan te trekken, dan is het toevoegen van een locatie in je zoekwoord heel relevant. Stel dat je een bakkerij hebt, kapper bent of een yogaschool runt in Amsterdam, dan wil je ook mensen uit Amsterdam aantrekken. Het is dan heel nuttig om je website hierop te optimaliseren. Dit is onderdeel van local SEO.

Voorbeeld: yogaschool Amsterdam-Noord

Productnamen

Soms weten mensen al precies naar welk product ze op zoek zijn. Het enige wat ze nog willen is misschien wat meer info vinden, een prijs en een plek waar ze het product kunnen aanschaffen. Hier liggen dus ontzettend veel mogelijkheden voor jou als je producten verkoopt. In dat geval is het heel slim om productnamen als zoekwoord in de tekst te verwerken. Wees sowieso altijd heel specifiek in productomschrijvingen. Mensen die al zoeken op productnamen, zijn sterk geneigd het ook aan te schaffen. Daarin ligt je winst!

Voorbeeld: Osprey Archeon 25 W mud red

Kwalitatieve eigenschappen

Misschien heb je zelf ook al wel eens gezocht op een zoekwoord als ‘beste pretpark Nederland’. Het woordje beste kan net het verschil maken. Mensen zoeken graag op eigenschappen als beste/slechtste/mooiste/goedkoopste/leukste etc. Dit komt omdat we van nature graag dingen met elkaar vergelijken om onszelf ervan te verzekeren dat we de beste (of het mooiste/goedkoopste etc.) keuze maken. Hier kun je dus goed op inspelen.

Voorbeeld: beste pretpark Nederland

Zoekwoorden met tijdsduur en synoniemen

Als laatste categorie hanteer ik de categorie tijdsduur en synoniemen. Hierin zitten zeker een paar belangrijke zoekwoordtypes die je graag wilt toepassen op jouw website.

LSI zoekwoorden

LSI zoekwoorden staat voor ‘latent semantic indexing keywords’. Hoewel het vrij heftig klinkt, valt het allemaal wel mee. LSI keywords zijn namelijk niets anders dan verwante zoekwoorden en synoniemen. Oftewel, zoekwoorden die lijken op een zoekwoord die jij in gedachten hebt, of er verband mee hebben. Deze LSI zoekwoorden kun je heel makkelijk vinden in Google. Als je jouw zoekwoord intikt, dan zie je onderaan de eerste pagina met resultaten ‘Zoekwoorden gerelateerd aan X’ staan. Hier kan je veel inspiratie uit halen! Je kan deze zoekwoorden bij elkaar in een artikel verwerken, maar het kan je ook zomaar nieuwe contentideeĆ«n opleveren. Het is het in elk geval altijd waard om even naar te kijken.

Voorbeeld: backpacken in Thailand levert LSI zoekwoorden op als backpacken Thailand kosten en backpacken Aziƫ

Long-term evergreen keywords

Evergreen content is content dat voor een heel lange tijd relevant blijft. Dit komt omdat het informatie bevat dat niet snel veroudert. Je krijgt evergreen content door long-term evergreen keywords erin te verwerken. Oftewel, zoekwoorden die niet snel verjaren. Het voordeel van long-term evergreen keywords is dat het doorgaans een consistente stroom aan bezoekers oplevert. En deze stroom zal ook niet snel verdwijnen, mits je een keer per jaar kijkt of het artikel nog helemaal relevant is en je er niet te veel concurrentie bij krijgt.

Voorbeeld: recept voor tomatensoep met vermicelli

Short-term fresh keywords

Short-term fresh keywords zijn compleet het tegenovergestelde van long-term evergreen keywords. Het zijn zoekwoorden die ineens razend veel verkeer kunnen opleveren, maar daarna zakt het verkeer weer compleet in. Dit soort zoekwoorden is dan ook tijdsgebonden. Denk bijvoorbeeld aan evenementen die in een bepaald jaar worden gehouden. Of nieuwsberichten en gebeurtenissen die een aantal weken veel aandacht opeisen en daarna weer op de achtergrond raken. Deze zoekwoorden zijn leuk om je verkeer een flinke boost mee te geven, maar niet geschikt om op een structurele manier verkeer naar je website te trekken.

Voorbeeld: Olympische Spelen 2021

Welke soorten zoekwoorden zet jij in?

Moet je nu altijd al deze soorten zoekwoorden gebruiken? Nee, zeker niet! Dat ligt helemaal aan het doel van jouw website. Ik werk bijvoorbeeld bijna alleen maar online en wil mensen door heel Nederland kunnen bereiken. Dan heeft het voor mij weinig nut om geografische zoekwoorden in te zetten. Ook verkoop ik helemaal geen fysieke producten, dus productnamen zul je niet snel op mijn website tegenkomen.

Wat ik wel in 99% van de gevallen zal aanraden is om middle tail zoekwoorden, long tail zoekwoorden, LSI zoekwoorden en long-term evergreen keywords te gebruiken. Het maakt namelijk niet uit wat voor soort business je hebt, dit soort zoekwoorden zorgt voor een constante stroom van bezoekers naar je website toe. Daarnaast zorgen met name long tail zoekwoorden voor verkeer dat al heel specifiek ergens naar op zoek is. Aan deze mensen is het makkelijker om je dienst of product te verkopen.

Het beste kan je verschillende soorten zoekwoorden uitproberen en in Google Search Console bekijken wat voor resultaten dit oplevert. Na verloop van tijd zul je precies gaan inzien welke soorten zoekwoorden het goed doen en welke wat minder. Veel succes!