fbpx

Content Talk #2: Marijn Driesen over Instagram en het leven als digital nomad

Elke maand laat ik op Digital Roadmap een andere ondernemer aan het woord over content. Wat voor soort content zetten zij in voor hun business? En wat bereiken ze daar allemaal mee? Deze keer is Marijn Driesen aan de beurt. Zij helpt ondernemers online beter zichtbaar te worden. Vooral op Instagram, maar ook op andere social media-kanalen en door het schrijven van blogs. Met succes! In dit interview vertelt ze onder andere over haar contentstrategie en geeft ze veel waardevolle tips om ook online beter zichtbaar te worden. Lees je mee?

Kan je wat over jezelf vertellen? Wie ben je, wat doe je en wat wil je graag bereiken?

Ik ben Marijn, 37 jaar en sinds juli 2017 ondernemer. Gestart als virtual assistant en nu doorgegroeid tot freelance social media-manager. Ik help Nederlandse ondernemers met name met hun Instagram, maar ondersteun ze ook bij Facebook, LinkedIn, nieuwsbrieven en blogs. Dus alles wat met online zichtbaarheid te maken heeft. Ondernemers huren mij in om ze hierbij te helpen, maar mijn uiteindelijke doel is om echt ‘iets’ van mezelf te hebben. Een training bijvoorbeeld of iets heel anders. Het kan alle kanten nog op of het kan allebei. Dat ben ik nu met een coach aan het onderzoeken.

Wat gaaf dat je veel vanuit het buitenland werkt! Is dat altijd al een droom van jou geweest? En hoe combineer je dit met je bedrijf?

Eerder heb ik als studie toerisme gekozen, omdat ik dol ben op reizen en de reisbranche. Via een vriendin hoorde ik op een gegeven moment van de term ‘digital nomad’ en dat sprak me direct aan! Uiteindelijk heeft het nog wel een jaar geduurd voordat ik gestart ben met me te verdiepen in deze levensstijl en om het uiteindelijk ook echt te doen.

Voor mij is het heel makkelijk om reizen en werken te combineren. Tot voor kort werkte ik vanuit Zuidoost-Azië waar ik gestart was in Thailand. Hier zat ik voor een maand en daarna in Vietnam. Wat ik van mijn vorige digital nomad-reizen geleerd heb (acht maanden Centraal-Amerika en drie maanden Bali) is vooral om langzaam te reizen. Het liefst zit ik één tot drie maanden op één plek. Op die manier creëer ik voor mezelf rust en regelmaat, kan ik fijn werken (vanuit een co-working) en leer ik de plek en de mensen kennen. Doordat ik vanuit een co-working werk ben ik altijd zeker van goed internet, want zonder goed internet kan ik mijn werk niet doen!

Voor mijn klanten maakt het niet uit waar ik zit in de wereld en als ik een call heb, dan plan ik die in mijn middag omdat het in Nederland dan ochtend is. De calls zijn via Skype, Zoom, WhatsApp of FaceTime, ideaal.

Je helpt bedrijven online beter zichtbaar te worden. Met wat voor soort content ben jij het meest zichtbaar? En waarmee bereik jij vooral jouw doelgroep?

Ik ben vooral zichtbaar op Instagram waar ik post over Instagram (tips & tricks), ondernemerschap en mijn digital nomad-lifestyle. Instagram vind ik zelf het leukste social media-kanaal en hier weet ik zelf ook het meest van af. Mijn doelgroep bereik ik op deze manier ook. Zij zien mijn posts of reacties op posts van anderen en komen zo met mij in contact. Daarnaast krijg ik ook klanten via doorverwijzingen, echt zo fijn!

Volgens mij vinden veel ondernemers het eng om online écht zichtbaar te zijn. Klopt dat? En heb je dit zelf ook ooit lastig gevonden? Wat kun je daaraan doen?

Ja, veel ondernemers vinden dit heel eng en ik snap dat. Ik vond het zelf ook ontzettend spannend om op Facebook te verkondingen dat mijn website online was en wat ik qua diensten aanbood. Want wat zullen mensen wel niet denken! Nu heb ik daar helemaal geen last meer van. Ik denk er niet eens meer over na eigenlijk. Er zullen altijd mensen zijn die een mening over je hebben en je niet leuk vinden. Dat is dan maar zo. Die mensen zijn dan ook niet jouw doelgroep. Mensen die jou wél leuk vinden, daar wil je graag mee in contact komen. En je hebt altijd wel wat te vertellen. Ik geef bijvoorbeeld Instagram-tips en voor veel mensen zijn die tips niets nieuws. Maar voor heel veel andere mensen wel! En daar gaat het mij om.

Aan ondernemers die het nog spannend vinden om online zichtbaar zijn wil ik graag zeggen: gewoon starten. Plaats één post op een kanaal dat jij leuk vindt. Vertel jouw verhaal. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je met je bedrijf gestart? Wees eerlijk en persoonlijk. En post vooral een foto van jezelf. Dat hoeft echt niet bij elke post, maar mensen werken graag met mensen. Je wilt een connectie hebben met jouw doelklant en dat wordt lastig wanneer mensen niet zien met wie ze te maken hebben.

Werk je zelf met een bepaalde contentstrategie? En hoe plan jij het liefst je content in? Of maak je helemaal geen planning?

Ik werk graag met een contentkalender en met content-thema’s en subthema’s. Op die manier heb ik een rode draad in al mijn posts, is het voor mij ook makkelijker om content te creëren én heb ik een duidelijk overzicht van wanneer ik wat ingepland heb. Voor klanten werk ik ook zo. Sommigen vinden dat heel fijn, die houvast, anderen laten het liever los en dat is ook prima. Contentcreatie kan echt heel lastig zijn en het moet zeker geen ‘moetje’ worden. Voor mijn klanten is maandag de dag waarop ik content creëer en plan ik alles in voor de week of twee weken daarop. Voor mezelf is dat op de woensdagochtend.

Voor Instagram gebruik ik voor mezelf en alle klanten de tool Later om de posts mee in te plannen. Met die tool kan je een preview van je feed zien en zo bekijken of de foto’s mooi bij elkaar passen. Ook kan je hashtag-groepen opslaan en een locatie invullen. Sinds kort kunnen mensen met een betaald account ook een eerste reactie inplannen.

Andere tools waar mijn klanten (en ik dus ook) mee werken zijn Buffer, MeetEdgar en SmarterQueue. Deze tools zijn met name geschikt voor Facebook en LinkedIn, al plan ik voor diverse klanten Facebook-posts in via Facebook met Creator Studio. Dit vind ik een heel fijne tool om mee te werken. Ook Instagram-posts kan je met Creator Studio inplannen, maar Later werkt prettiger.

Wat zijn voor jou de mooiste successen die je met jouw onderneming hebt bereikt?

Als je mij in januari 2017 had gezegd dat ik nu meerdere toffe klanten zou hebben, zij tevreden zijn en ik daarmee mijn geld kan verdienen om deze levensstijl te leiden, dan had ik je niet geloofd. Klinkt heel gek, maar soms moet ik mezelf wel even in mijn arm knijpen dat dit echt zo is! Vooral 2019 was een succesjaar. Begin van dat jaar zat ik echt niet lekker in mijn vel, had ik te weinig klanten en verdiende ik niet genoeg. Dankzij een businesscoach kreeg ik meer zelfvertrouwen en meer focus en uiteindelijk mede daardoor ook meer klanten. Echt gaaf om te zien dat mijn groei, omzet en klantenbestand ten opzichte van 2018 verdubbeld is. Daar ben ik best trots op.

Heb je voor ons een mooie tip waarmee mensen online beter zichtbaar worden?

Wees consistent in het posten. Dus niet de ene week 2x posten, de week daarop 5x en daarna weer 2x. En als het op Instagram aankomt, bekijk goed in je statistieken (hoe meer volgers je hebt, hoe nauwkeuriger deze zijn), wanneer jouw doelgroep online is. Het gaat er namelijk niet om zoveel mogelijk te posten. Instagram laat mensen de meest nieuwe posts zien. Als jij om 08.00 uur in de ochtend een post online zet en jouw doelgroep komt om 11.00 uur pas online, dan vindt Instagram jouw post niet meer relevant. Want tussen 08.00 uur en 11.00 uur zijn er genoeg andere posts online gekomen waar jouw doelgroep ook interesse in heeft en die nieuwer zijn.

En zoals ik eerder al zei, probeer met thema’s en subthema’s te werken en bepaal een goede strategie voor jezelf. Als je niet voor jezelf duidelijk hebt wie jij wilt bereiken, op wat voor manier, wat hun pijn is en welke content voor hen waardevol is, dan kan je zoveel online zichtbaar zijn als je wilt, maar je zal dan weinig gezien worden door de mensen die jij wilt bereiken.

Marijn geeft ontzettend veel tips over online zichtbaarheid op Instagram. Het is het zeker waard om haar te volgen! Neem daarnaast ook eens een kijkje op haar website. De meeste foto’s in dit interview zijn genomen door Joy van der Valk.

Deel het met anderen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *