Notitieboek op witte tafel voor onderzoek naar long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden vinden en het verschil met short tail

Zoekwoorden zijn de woorden waarop mensen zoeken in Google. Een zoekopdracht kan uit één woord bestaan, maar vaker gebruik je meer woorden om iets te vinden. Op dat moment maak je gebruik van long tail zoekwoorden. Long tail keywords zijn zoekwoorden die uit minstens vier woorden bestaan. Het is dus een heel specifieke zoekopdracht en juist daarmee wil jij mensen op jouw website krijgen. Waarom je deze long tail zoekwoorden wilt gebruik en hoe je ze vindt, leg ik uit in dit artikel.

Drie soorten zoekwoorden: het verschil tussen short, middle en long tail zoekwoorden

In feite zijn er drie soorten zoekwoorden: short tail zoekwoorden, middle tail en long tail keywords. Het is belangrijk om het verschil tussen deze drie zoekwoorden te kennen, wil je hoog in Google komen met je website. Een short tail keyword bestaat uit 1 woord, een middle tail zoekwoord uit 2/3 woorden en een long tail keyword uit 4 of meer. Even een voorbeeld:

Short tail: pastasaus
Middle tail: rode pastasaus
Long tail: rode pastasaus voor lasagne

Short tail zoekwoorden

De meeste mensen zoeken op short tail zoekwoorden. Ze vullen bijvoorbeeld ‘pastasaus’ in in Google. Als ik op dit moment op ‘pastasaus’ zoek, laat Google meer dan 405.000 resultaten zien. Er is dus aardig wat concurrentie op dat woord.

Is het het waard om direct op dit zoekwoord te focussen als ik net een website over koken ben begonnen? Niet echt. Als newbie is de concurrentie te zwaar om te verslaan. De websites op de eerste pagina in Google bestaan al wel langer dan vandaag en hebben veel meer content online staan dan ik tot nu toe op deze website heb kunnen produceren. Ik hoef dan echt niet te denken dat ik even boven hen uitkom.

Maar het zoekwoord is eigenlijk ook té algemeen. Want wat wil diegene over pastasaus weten? Wil diegene een recept hebben om het zelf te maken? Wil diegene weten wat de lekkerste pastasaus ter wereld is? Geen idee.

Middle tail zoekwoorden

Als iemand zoekt op ‘rode pastasaus’ in plaats van ‘pastasaus’, dan komen we al een stap verder. Op middle tail zoekwoorden wordt wat minder vaak gezocht dan op short tail zoekwoorden, maar de concurrentie is ook minder groot. Als ik nu even zoek laat Google 155.000 resultaten zien. Dat klinkt misschien als onwijs veel, maar het overgrote deel dat ertussen staat is echt niet relevant. Ga nu dus vooral niet denken dat er voor jou geen ruimte in Google zou zijn, dat is er namelijk wel! En doordat de concurrentie hierbij al minder is, wordt het ook makkelijker om hoger in de zoekresultaten terecht te komen.

Wat ook prettig is bij middle tail zoekwoorden: de informatie is specifieker. Als iemand op ‘rode pastasaus’ zoekt weet je nog steeds niet helemaal wat diegene daarmee wil doen. Maar een witte pastasaus voorschotelen, dat gaat ‘m niet worden.

Long tail zoekwoorden

Gemiddeld 70% van je organische zoekverkeer (zoekverkeer waar niet voor betaald is) op je website komt via long tail zoekwoorden. Dit zijn dus de zoekwoorden die uit meer dan vier woorden bestaan. Als ik nu dus zoek op ‘rode pastasaus voor lasagne’, laat Google nog maar 72.000 resultaten zien. Dat zijn al heel wat minder concurrenten. Met dit soort woorden maak je – zeker als je net begint met het optimaliseren van je website – kans om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Als je het goed aanpakt, vind je jezelf misschien al snel terug op de eerste pagina in Google. Al kan niemand dat je van tevoren beloven!

Het aantal mensen dat op dit soort woorden zoekt, ligt flink lager dan bij short tail zoekwoorden. Maar omdat hun zoekvraag (of zoekintentie) zó duidelijk is, kan jij ervoor zorgen dat je precies het antwoord kan geven op hun vraag. Dat zijn dus de mensen die jij graag op je website wilt hebben. Het is veel eenvoudiger om deze mensen te helpen, en dus ook om jouw product of dienst aan te bieden, dan de grote massa.

Onderstaande illustratie laat mijn verhaal goed in beeld zien:

Long tail zoekwoorden versus conversie, concurrentie en zoekvolume

Hierom wil je je op long tail richten

Ik zal het je nog wat duidelijker uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld. Als je naar de bakker gaat, vraag je dan wel eens letterlijk om een brood? Zo van: ‘Ik wil graag een brood’? Nee. De bakker heeft namelijk nogal een ruim assortiment aan brood. Dus als jij om een brood vraagt, weet hij niet welk brood je daarmee bedoelt.

Als je vraagt om een bruin brood, is dat vaak ook nog te vaag. Bedoel je dan het standaard bruinbrood dat elke bakker wel verkoopt? Of wil je gewoon een brood dat bruin van kleur is? Ook daar zijn er namelijk meerdere van. De kans dat de bakker jou het goede brood geeft, wordt wel wat groter. Hij zal tenslotte niet met witbrood aan komen zetten.

Maar pas als jij specifiek zegt: ‘Ik wil graag een heel donkerbruin meergranenbrood, gesneden graag’, weet de bakker precies wat jij bedoelt. En kan hij jou dus geven wat jij wilt.

Als jij dus op jouw website dat gesneden donkerbruine meergranenbrood aanbiedt en iemand zoekt precies naar gesneden donkerbruin meergranenbrood in Google, dan is de kans al veel groter dat jij je brood verkoopt. Je voldoet namelijk precies aan alle eisen.

Je kunt dus beter elke maand 10 bezoekers krijgen via zo’n specifieke zoekvraag, dan 50 die eigenlijk nog niet weten wat ze willen, en het gewoon bij brood houden. Je moet dan ook nog eens opboksen tegen al die concurrenten die ook brood aanbieden.

De juiste zoekwoorden vinden

Inmiddels begrijp je waarom het zo verstandig is om je op long tail zoekwoorden te richten. Maar hoe vind je deze zoekwoorden dan?

Gebruik als eerste Google zelf. Op het moment dat jij wat in Google zoekt, laat Google zien waar nog meer op gezocht wordt:

Voorbeeld long tail zoekwoorden met rode pastasaus

Als je vervolgens op ‘Google zoeken’ drukt, krijg je zoekresultaten te zien. Als je dan op de eerste pagina helemaal naar beneden scrolt, zie je ‘zoekopdrachten gerelateerd aan…’ staan. Nog meer voorbeelden van waar mensen op zoeken!

Zoekopdrachten gerelateerd aan

Bekijk sowieso altijd even je zoekwoorden via Google voordat je ze gebruikt in je tekst. Waarom? Google begrijpt namelijk heel goed waarnaar mensen écht op zoek zijn. De meest relevante informatie vind je vervolgens terug op die eerste pagina. Heb jij in je hoofd een heel andere insteek zitten bij een bepaald zoekwoord? Dan kun je je dus afvragen of mensen daar wel naar zoeken. Het kan dan verstandig zijn om op zoek te gaan naar andere zoekwoorden óf de insteek van je verhaal te wijzigen.

Gebruik ook zeker een zoekwoordenplanner als Ubersuggest. Hiermee kan je namelijk analyseren hoe sterk je concurrentie is en of je met bepaalde zoekwoorden kans maakt om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Onmisbaar als je echt wilt gaan ranken!

Deel het met anderen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente reacties
    Scroll naar top