Zo lang moet jouw blogpost zijn

Vrouw die website op laptop bekijkt

Het is dé vraag van mensen die met zakelijk bloggen beginnen: hoe lang moet een blogpost zijn? Als je een beetje rondkijkt op internet, kom je verschillende antwoorden tegen: 800 woorden! 1.500 woorden. Minimaal 2.000!

Toch zit er iets meer achter dan simpelweg een woordaantal benoemen. Want als we voor een snel antwoord enorme stukken tekst moeten doorlezen, of onze vraag onbeantwoord blijft doordat een blogpost veel te weinig inhoud heeft, worden we niet veel wijzer. En dan hebben we ook nog eens met Google rekening te houden, die ook weer een eigen mening heeft over het beste woordaantal voor een blogpost…

Waarom je niet zomaar een woordaantal kunt opnoemen

Hoe lang moet een blogpost zijn? Niet lang geleden zag ik iemand deze vraag stellen op Twitter. Ze kreeg er genoeg antwoorden op… en genoeg discussie. Niemand was het met elkaar eens. Stellig werd er met verschillende woordaantallen gegooid, maar gek genoeg had niemand het over het doel van de tekst. Maar vraag jezelf dit nu eens af: zit jij erop te wachten om een hotelreview van maar liefst 2.000 woorden te lezen? Nee joh! Al helemaal niet als jij je aan het oriënteren bent op een hotel in Barcelona en je op dat moment al moet kiezen tussen tientallen andere hotels. Dan wil je in een split second weten waarom een hotel goed is of juist niet.

Ben je aan de andere kant op zoek naar alle activiteiten die er te doen zijn in Barcelona plus tips voor restaurants? Dan heb je veel meer aan een volledig artikel met exclusieve tips en handige reisinformatie. Probeer die informatie maar eens in een blogpost van minder dan 1.000 woorden te geven. De 2.000 woorden red je dan makkelijk.

Wat ik hiermee dus vooral wil zeggen: denk na over het doel van je tekst en staar je niet alleen blind op het woordaantal.

Wat is het minimum aantal woorden voor een blogpost?

Nu moet de lezer – en Google – natuurlijk wel de kans krijgen om de strekking van je verhaal te begrijpen. Een websitebezoeker heeft dit vrij snel door. Google heeft hier iets meer woorden voor nodig. Daarom moet een blogpost aan een minimum aantal woorden voldoen wil je er voldoende mee ranken in de zoekmachines.

SEO-expert Yoast geeft aan: “A blog post should contain at least 300 words in order to rank well in the search engines.” Dat is duidelijk. Andere SEO-experts geven ook wel aan dat het minimum aantal woorden tussen de 300-500 woorden moet liggen. Ben je nu benieuwd hoe de lengte van een blogpost met zo veel woorden eruitziet? Nou, op het moment dat je deze zin leest heb je in elk geval al 450 woorden erop zitten. In feite kan ik nu dus stoppen met schrijven. Maar heb ik dan al jouw vragen beantwoord?

Is er ook een maximum aantal woorden?

Nu gaan we eens kijken naar de andere kant van het verhaal. Is er een maximaal aantal woorden voor een blogpost te benoemen? Nee, in feite is dat er niet. Daar kan ik heel duidelijk in zijn. Of iemand op een artikel van 4.000 tot 5.000 woorden zit te wachten is natuurlijk een andere vraag. Mijn e-book Verbeter je online vindbaarheid in Google bestaat uit maar liefst 4.400 woorden. Ik had al deze informatie in een blogpost kunnen verwerken, maar voor mijn gevoel was het dan echt too much geweest. Heb je echt veel te vertellen? Kijk dan of je het artikel kunt splitsen in meerdere blogposts. (Of schrijf een knaller van een e-book.)

Wat is nu hét beste woordaantal

Los van het doel van jouw tekst is er natuurlijk echt wel een richtlijn te geven in een goed woordaantal. Alleen een exact aantal… dat is lastig. Verschillende bedrijven doen al jarenlang onderzoek naar wat het beste woordaantal voor een blogpost is. En steeds weer komen er andere resultaten uit. Meestal liggen deze resultaten tussen de 1.500 en 1.900 woorden per blogpost.

Orbitmedia doet al sinds 2014 onderzoek naar blogresultaten. In 2018 deden ze dit ook onder meer dan 1.000 bloggers. Uit het onderzoek van Orbitmedia kwam naar voren dat de beste resultaten worden behaald met blogposts van +2.000 woorden. Dezelfde conclusie trok SEO-expert Moz uit hun grootschalig onderzoek. Alle artikelen in hun top 10 bestonden zelfs uit ruim 2.300 woorden.

Kun je nu dus de conclusie trekken dat artikelen met meer dan 2.000 woorden het beste zijn? Dat zou ik niet direct doen. Moz geeft direct al in hun onderzoek aan dat je je niet op dit woordaantal moet vastpinnen. Er speelt namelijk nog veel meer mee. Onder andere op welke zoekwoorden je je richt en… het doel van je tekst!

Mijn eigen mini-onderzoek

Ik heb zelf ook even gekeken naar de lengte van de 10 best gelezen blogs op mijn reisblog The Wandering Mind. Met deze blogposts kom ik op een gemiddeld woordaantal van 2.268 woorden. Hé, dat ligt helemaal in lijn met bovengenoemde onderzoeken. Supercool.

Maar… een van de artikelen bestaat ‘maar’ uit 835 woorden. En staat toch op nummer 1 in Google op het zoekwoord waarop ik wilde ranken. Het is een informatief artikel over Nepal. De belangrijkste informatie staat erin en lezers krijgen antwoord op hun vraag. Dan ga ik toch zeker niet proberen om nog eens ruim 1.200 woorden in het stuk te proppen?

Pin je dus niet vast op deze onderzoeken, maar het zijn wel interessante richtlijnen.

Waarom langere blogposts wel beter kunnen zijn

Dat het slim is om langere artikelen te schrijven, heeft nog meer redenen. Lange artikelen van minimaal 1.000 woorden zijn eenvoudiger te lezen door Google. Je kunt er namelijk meer zoekwoorden in kwijt en meer variaties daarop. Daardoor zijn er voor Google meer aanknopingspunten te vinden om je tekst te begrijpen. Je kunt ook meer structuur aanbrengen door koppen te gebruiken en links toe te voegen.

Bezoekers blijven ook langer op je website hangen omdat ze de tijd nodig hebben om je artikel te lezen. Dit kan voor Google weer een teken zijn dat je echt iets waardevols geschreven hebt. Is je tekst dat niet, dan is de bezoeker zo weer weg. Ben je niet echt een geoefende schrijver of heb je moeite met het schrijven van lange teksten? Ga jezelf dan niet forceren om aan een hoog woordaantal te komen. Yoast geeft bijvoorbeeld als tip om je dan aan 700/800 woorden te houden. Een prima alternatief!

Conclusie

Hoe lang moet een blogpost zijn? Daar is geen standaard antwoord op te geven. Het is echt afhankelijk van het doel van je tekst. Houd wel minimaal 300 woorden aan om gevonden te kunnen worden in Google. En artikelen van minimaal 1.000 woorden scoren vaak beter.

Nu heb je toch maar mooi ruim 1.000 woorden erop zitten!

Lees ook:

Deel deze blogpost:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *