fbpx
Flaylat van laptop en armen

5x waarom jij niet op de eerste pagina in Google staat

“Ik heb een paar weken geleden mijn website online gezet, maar ik sta nog steeds niet op de eerste pagina in Google. Wat doe ik verkeerd?”

Heb jij jezelf dit ook wel eens afgevraagd? Join the club. Je bent zeker niet de enige die zich dit afvraagt. Het goede nieuws: grote kans dat je niet zo veel verkeerd doet. Maar ik weet het, geduld hebben is vaak niet onze sterkste kant. En toch is geduld hebben zo ontzettend belangrijk wil je met je website op de eerste pagina in Google terechtkomen. En al helemaal als je voor die nummer 1-positie gaat. Ik laat je vijf redenen zien waarom jij nog niet zo hoog in de zoekmachines staat.

Vijf redenen waarom je (nog) niet op de eerste pagina in Google staat

1. Je concurrentie is moordend

Hé daar, concurrentie. Wat zijn ze ook vervelend hè, die concurrenten. Toch moet je het er helaas mee doen. Je kunt ze niet een voor een uit de weg ruimen. Of, nou ja, dat kan wel. Maar daarvoor moet je eerst laten zien dat jij beter bent dan de concurrent. Dat jij meer te bieden hebt en veel waardevoller bent. En dat gaat niet binnen een dag.

Elke website heeft een Domain Authority (DA). Dit is een getal tussen de 1 en 100. Als jij net met je website begonnen bent, begin je met 0. En in de loop van de tijd groeit dit cijfer. Hoe hard dat gaat, is afhankelijk van meerdere factoren.

Je DA heeft ook invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Nu is het niet zo dat diegene met de hoogste Domain Authority altijd bovenaan op de eerste pagina in Google staat. Maar de kans daarop wordt door een hoge DA wel een heel stuk groter. Dus als jouw DA 5 is en die van jouw hardwerkende concurrent 40, dan is het niet heel realistisch om te denken dat jij zo-even diegene verslaat.

Tip: richt je op long-tail keywords. Hiermee kan je veel sneller op de eerste pagina in Google terechtkomen. In mijn gratis e-book ‘Verbeter je online vindbaarheid’ lees je meer over long-tail keywords.

2. Google moet je eerst leren kennen

Ga jij snel een hapje eten in een restaurant waar nooit iemand komt en waar je niets over weet? Of kies je liever voor dat drukbezochte restaurant met allemaal goede recensies? Geen lastige keuze… Maar misschien denk je op een gegeven moment van: hé, laten we dat onbekende restaurant ook eens een kans geven. En al snel blijkt het een fantastische keuze te zijn geweest.

Zo werkt het ook met jouw website! Google moet de keuze maken: laat ik een betrouwbare website in de zoekresultaten zien waar al jarenlang goede informatie op wordt gezet? Of één die ik helemaal niet ken? Dan kiest Google natuurlijk voor de eerste optie. Maar gelukkig is Google wel bereid om jou te leren kennen. Als jij steeds weer waardevolle content op je website zet en je website goed bijhoudt, dan gunt Google jou echt op een gegeven moment wel een plek wat hoger in de zoekresultaten.

3. Het optimaliseren van je website gaat niet helemaal goed

Teksten moeten waardevol zijn. Ze moeten informatie bevatten waar de lezers wat aan hebben. Ze moeten ook lekker leesbaar zijn. En Google moet begrijpen waar de teksten eigenlijk over gaan. Voldoen je teksten hier niet aan? Dan wordt het een stuk lastiger om op die eerste pagina in Google terecht te komen.

Om Google te laten begrijpen waar je tekst over gaat, moet je onder andere zoekwoorden in de tekst en koppen gebruiken. Ook moet je tekst een bepaalde lengte hebben. Daarnaast moet je website technisch in orde zijn. Laad je website héél langzaam? Strafpunten! Zo zijn er verschillende punten die jij kunt optimaliseren om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Heb je je hier nog helemaal niet in verdiept? Begin er nu direct mee zou ik zeggen. Ook als je website al wat langer bestaat. Juist dan kunnen je bezoekersaantallen snel gaan toenemen als je alleen al je website optimaliseert.

4. Je hebt nog bijna niets geschreven

Hoe meer je schrijft, op hoe meer onderwerpen je vindbaar zult worden in Google. Hoe beter vindbaar, hoe meer bezoekers en… hoe meer klanten! Het is dus zo ontzettend om een goede contentstrategie op te zetten en regelmatig nieuwe posts te plaatsen.

En daar gaat het nog wel eens mis. Ik krijg soms de vraag te horen van ondernemers hoe het komt dat ze maar niet groeien. Maar tegelijkertijd zie ik dat er bijna geen nieuwe content wordt geplaatst. Zonde! Hier laat je namelijk kansen liggen. En ook Google neemt je in dat geval niet helemaal serieus. Stilstand is achteruitgang, zeggen ze wel eens. Nu zul je niet per se achteruitgaan als je niet regelmatig iets nieuws plaats, maar vooruit ook zeker niet.

Tip: geen idee waar je over moet schrijven? Maak een mindmap voor jezelf en schrijf alles op wat er in je opkomt. Je zult zien dat je op veel meer toffe ideeën kunt komen dan je denkt!

5. It takes time!

Last maar echt zeker niet least: it takes time! Om er even lekker een cliché in te gooien: Rome is ook niet in één dag gebouwd. Het heeft tijd nodig voordat Google weet dat je website bestaat, voor je een plekje in de zoekresultaten hebt gekregen en zeker voor je op de eerste pagina in Google komt te staan.

Aan hoeveel tijd moet je dan denken? Hier is geen vast antwoord op te geven. Maar ik kan je wel een richtlijn geven: het duurt sowieso al een aantal dagen tot een maand voor Google jouw website heeft gevonden. Vervolgens kan het 3 tot 6 maanden duren voor je in Google gevonden wordt op zoekwoorden waar weinig concurrentie voor is. En die eerste pagina in Google? Daar moet je soms echt wel 6 tot 12 maanden geduld voor hebben. Maar dit ligt ook helemaal aan de zoekwoorden die je gebruikt, hoe sterk de concurrentie is en hoe goed je je website onderhoudt.

Helaas kan ik je dus geen vast antwoord geven, maar het geeft je wel een idee. Als je nu denkt: poe hé, dat is lang! Denk er dan aan dat je er wel een supersterke basis mee opbouwt. Hoe meer content je plaatst, hoe meer je als expert gezien wordt. Je hebt echt een fantastische website die vol met kennis staat om te laten zien aan jouw potentiële klanten. Misschien vinden ze je nog niet direct in Google, maar bijvoorbeeld wel via social media of via anderen. En dat is ook echt enorm veel waard!

Ik heb hier hulp bij nodig!

Wil je als ondernemer al jouw kennis gaan delen via je website? Of ben je daar al mee begonnen, maar loop je vast? Ik bied een SEO-strategiesessie voor ondernemers aan. Samen zetten wij dan een contentstrategieplan op die helemaal past bij jouw onderneming en ik leg je alles uit op het gebied van SEO en het optimaliseren van je website. Boek een gratis inspiratiesessie om te kijken waarmee ik je kan helpen.

Deel het met anderen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top