Om te bepalen op welke positie jouw website in de zoekresultaten terechtkomt, wordt jouw website door de zoekmachines beoordeeld binnen drie pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit.
Begin je net met het optimaliseren van je website, dan kan SEO nogal groots aanvoelen. Vaak weet je niet helemaal waar je moet beginnen. Of heb je geen idee of je het nu wel goed aanpakt. No worries! Zodra je begrijpt wat de drie pijlers van SEO inhouden, wordt het allemaal al een stuk behapbaarder. Daarom leg ik je in dit artikel uit wat deze drie pijlers van SEO zijn. Ook geef ik je wat tips zodat je direct je eigen website kunt gaan optimaliseren.
De drie pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit
Om vindbaar te worden in Google, moet je je website optimaliseren. Dit heet zoekmachineoptimalisatie of SEO. Je kunt je website optimaliseren op drie gebieden: content, techniek en autoriteit. Het is ontzettend belangrijk om steeds weer aan deze drie pijlers te blijven werken en dat lijkt in eerste instantie veel. Maar als je je taken onderverdeelt in deze drie thema’s, zul je zien dat je veel meer overzicht krijgt. En dat het optimaliseren ook makkelijker gaat.
Stel jezelf altijd de volgende vragen als je je bezig gaat houden met het optimaliseren van je website:
- Content: beantwoordt mijn content de vraag van mijn bezoeker en is de informatie die ik geef echt waardevol voor ze en voor Google?
- Techniek: begrijpt Google de techniek achter mijn website en is mijn site gebruiksvriendelijk en snel voor bezoekers?
- Autoriteit: hoe betrouwbaar komt mijn website over en hoeveel invloed heeft mijn website?
Je website optimaliseren aan de hand van drie pijlers
Content
Wat is content?
Een van de drie pijlers van SEO waar je snel mee aan de slag kunt gaan is content. Content is alles wat je op je website plaatst aan teksten, afbeeldingen en bijvoorbeeld video’s. Zonder ijzersterke content is een goede website niets waard en zul je nooit hoog in de zoekresultaten terechtkomen. Je content moet zowel waardevol zijn voor de lezer als begrijpelijk voor Google. Houd dus bij het schrijven van je teksten met beide rekening. Zorg dat je tekst lekker leesbaar blijft en dat het antwoordt geeft op de vraag van de lezer. Maar zorg er ook voor dat Google je tekst begrijpt.
Wat kun je onder andere optimaliseren aan de content:
- Doe voor het schrijven zoekwoordenonderzoek zodat je antwoord kan geven op de vraag van je bezoeker en weet op welke zoektermen je gevonden kunt worden.
- Plaats zoekwoorden in de titel, koppen, bodytekst, meta tags en URL.
- Verrijk je teksten met afbeeldingen, infographics en video’s. Het gaat allemaal om de beleving van de lezer.
- Zorg voor een ‘intern spinnenweb aan links’. Link pagina’s en blogposts aan elkaar zodat ze elkaar ondersteunen en de lezer zo makkelijk mogelijk informatie kan vinden.
Hoe controleer je of het goed gaat?
Zorg ervoor dat je Google Analytics aan je website koppelt. Google Analytics laat zien hoeveel bezoekers je website trekt. Je kunt dit ook bekijken per pagina of blogpost. Zo kun je zien of een artikel in de loop van de tijd groeit of helemaal geen bezoekers oplevert. Zeker als je oude artikelen optimaliseert, kun je snel zien of dat resultaten oplevert. Houd er wel rekening mee dat het even kan duren voor een nieuwe pagina gevonden wordt in de zoekmachines.
Techniek
Wat is techniek?
Techniek is eigenlijk alles wat zich achter de schermen van jouw website afspeelt. Het is de fundering van je website. Zonder een goede techniek kan je website niet functioneren. Je moet hierbij denken aan hoe de codering van je website in elkaar steekt en hoe plugins werken, maar ook aan de snelheid van je website.
Vaak is het technische gedeelte het lastigst om aan te pakken omdat veel mensen weinig kennis hiervan hebben. En daarom ben je snel geneigd om dit dan maar niet aan te pakken. Zonde, want het heeft hartstikke veel invloed op jouw positie in de zoekresultaten.
Wat kun je onder andere optimaliseren aan de techniek:
- De snelheid van je website: zorg ervoor dat afbeeldingen, video’s etc. niet te groot zijn.
- Gebruik zo min mogelijk plugins op je website en gooi weg wat je niet meer gebruikt.
- Zorg ervoor dat je geen duplicate content gebruikt (dezelfde tekst op meerdere pagina’s gebruiken) en dat er geen links in teksten staan die niet meer werken.
Hoe controleer je of het goed gaat?
Een handige tool om te checken of je website wat snelheid betreft in orde is, is PageSpeed Insights. Deze gratis tool checkt je website op verschillende punten. Mijn tip: heb je geen idee hoe je al die technische punten aan moet pakken? Besteed het uit ;-).
Autoriteit
Wat is autoriteit
De pijler autoriteit gaat vooral over de waarde van jouw website. Is jouw website een BN’er onder soortgelijke websites of moet je nog werken aan je carrière? Tegenwoordig wordt deze waarde vaak gemeten aan de hand van je Domain Authority (DA), een systeem dat MOZ op de markt heeft gebracht.
Elke website krijgt een cijfer tussen de 1 en 100. Je begint bij 1 en in de loop van de tijd groeit deze waarde. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van verschillende factoren: onder andere de kwaliteit van je website, hoeveel websites naar jouw website linken en de leeftijd van je website.
Wat kun je onder andere optimaliseren aan je autoriteit:
- Zorg voor externe links die naar jouw website verwijzen. Schrijf bijvoorbeeld eens een gastblog voor een andere website. Werk je gelijk ook aan je eigen PR!
- Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Plaats liever wat minder vaak een blog met goede en waardevolle informatie dan regelmatig blogs die eigenlijk helemaal geen waarde hebben. Dat herkent Google ook.
- Ga niet allemaal links uitwisselen met sites die geen waarde hebben voor jouw bezoekers en waarvan de Domain Authority niet hoog is. Dat kan je op een penalty van Google komen te staan, waardoor je slechter of niet vindbaar wordt.
Hoe controleer je of het goed gaat?
Dit nakijken is supersimpel! Vul je link in bij Moz en ze laten direct zien wat jouw DA op het moment is. Het kan wel echt een tijd duren voor je van die 1 af bent. Geduld hebben is hier de key.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website?
Vraag dan een gratis inspiratiegesprek aan van 30 minuten! Tijdens dit gesprek kijken we samen waar jou pijnpunten liggen en kom ik met oplossingen zodat je snel beter vindbaar wordt in Google. Ik zal dan zeker de drie pijlers van SEO meenemen in het gesprek.
1 Comment on De drie pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit