fbpx
Geel vlak met twee potloden

Je blogdoelen bepalen om je website te laten groeien

Wil jij als ondernemer echt iets met bloggen bereiken, dan wil je voor je begint je blogdoelen bepalen. Vaak beginnen ondernemers met bloggen omdat het ze een leuke manier van marketing lijkt, maar denken ze er niet over na wat ze er eigenlijk mee willen bereiken. Prima als je blogt voor je hobby. Maar blog je als ondernemer? Dan is het zonde van je tijd als je er geen resultaten mee behaalt. Want als ondernemer blog je natuurlijk om klanten te krijgen! Hoe je jouw persoonlijke en zakelijke blogdoelen bepaalt? Ik laat het je zien.

Waarom wil je je blogdoelen bepalen als ondernemer

Bloggen is een fantastische manier om jouw doelgroep te bereiken en klanten aan te trekken. Maar bloggen is vooral ook een langetermijnstrategie waar in het begin veel werk in gaat zitten. Dat hoeft zeker niet erg te zijn, want als je het goed aanpakt gaat het je daarna echt wat opleveren. Maar het is natuurlijk wel zonde als je onwijs veel tijd in het bloggen stopt, terwijl je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent. En wat voor resultaten het écht oplevert. Als er iets vervolgens demotiverend werkt, is dat het wel.

Dit kan je allemaal voorkomen door voor jezelf blogdoelen op papier te zetten. Drie voordelen van blogdoelen bepalen als ondernemer:

Je kan je resultaten meten

Als jij concrete doelen hebt, zijn ze meetbaar. Dat houdt in dat jij kan kijken of je na verloop van tijd bereikt wat je een aantal maanden daarvoor wilde bereiken. Als ondernemer is het onwijs belangrijk om je resultaten te meten. Niet alleen in het bloggen, maar in je hele business. Het geeft je inzicht in wat veel tijd kost maar niets oplevert. Hierdoor weet je welke stappen je kunt zetten om meer uit je onderneming te halen.

Je kan bijsturen als dat nodig is

Zijn je resultaten niet helemaal wat je had gehoopt? Dan kan je daar nu wat aan doen! Waren je blogdoelen misschien te ambitieus? Dat kan soms als je voor de eerste keer je blogdoelen bepaalt. Of werken sommige soorten blogs gewoon niet? Dat kan ook. Maar doordat je doelen hebt gesteld, weet je wel dat je moet gaan bijsturen, en waar je dat moet doen. Misschien dat je bepaalde verwachtingen daardoor ook moet bijsturen, maar zo blijf je wel realistisch bloggen en ondernemen.

Het geeft motivatie

Nu we het toch over dat bijsturen hebben: blogdoelen geven je ook lekker veel motivatie. Als jij maandenlang aan het bloggen bent, zonder enig doel, dan weet je ook niet wat voor resultaat je moet behalen. Het gevolg is dat het nooit genoeg zal zijn. Daardoor kan je gedemotiveerd raken en in het ergste geval: stoppen met bloggen. Dan is alle moeite die je erin hebt gestopt bijna voor niets geweest!

Hoe kun je als ondernemer blogdoelen bepalen?

Hoe bepaal je dan die blogdoelen? Ik gebruik zelf een systeem waarin ik één groot blogdoel heb. Dit blogdoel bestaat vervolgens uit twee doelen: mijn motivatiedoel en mijn zakelijk doel.

Blogdoel

Motivatiedoel

Je motivatiedoel is waarom je iets doet. In feite zou je het ook kunnen vergelijken met je missie als ondernemer, maar in dit geval betrekken we het alleen op het bloggen. Wat motiveert jou om te bloggen? Wil je mensen inspireren? Of wil je ze juist iets leren? Misschien wil je er zelf juist iets van leren?

Mijn motivatiedoel voor Digital Roadmap is puur mensen iets leren. Met elke blogpost die ik schrijf hoop ik dat iemand daar iets van leert. Mijn motivatiedoel voor mijn reisblog The Wandering Mind is heel anders. Op die website hoop ik juist andere mensen reisinspiratie te geven. Dus bedenk voor jezelf wat jouw motivatiedoel is.

Zakelijk doel

Als ondernemer blog je om inkomsten te genereren. Maar bedenk voor jezelf op welke manier je dat wilt realiseren. Er zijn namelijk nogal wat mogelijkheden. Zelf verdeel ik het graag in de volgende twee categorieën:

Directe inkomsten: bijvoorbeeld door het schrijven van gesponsorde artikelen, affiliatemarketing, adverteren of de verkoop van digitale producten.

Indirecte inkomsten: bijvoorbeeld door het verkopen van tickets voor workshops, trainingen en andere diensten.

The Wandering Mind is voor mij een blog waarmee ik vooral directe inkomsten genereer. Ik schrijf hierop bijvoorbeeld gesponsorde posts waarvoor ik betaald krijgt. Ook haal ik inkomsten uit affiliatelinks. Bijna al mijn inkomsten staan dus direct in verband met mijn website. Mijn zakelijk doel bij Digital Roadmap is heel anders. Via mijn blogs worden lezers klanten die bijvoorbeeld een SEO-strategiesessie afnemen. Deze sessie vindt dan later op locatie plaats.

Of je een combinatie van beide kan maken? Zeker wel! Maar ik kan je wel aanraden om alles stap voor stap te doen. Ga je niet direct richten op allerlei verdienmodellen, maar blijf vooral bij wat jij met je onderneming wilt bereiken. Anders bestaat de kans dat je alles maar half aanpakt en het dus niets oplevert.

Subdoelen

Als je je blogdoel helemaal helder hebt, merk je misschien dat dit nog niet meetbaar is. Zegt de term SMART je iets? SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Dit gebruik je om subdoelen op te stellen.

Je subdoelen ondersteunen je blogdoel en helpen je steeds verder in je ontwikkeling. Door ze meetbaar te maken, kun jij zien of je op de goede weg zit en of je resultaten behaalt. Wat zijn voorbeelden van subdoelen?

  • Eind 2020 wil ik minimaal 20.000 unieke bezoekers per maand op mijn website.
  • Per maand wil ik minimaal 2 klanten krijgen die vanuit Google komen.

Subdoelen zijn dus heel concreet. Als jij alleen maar bepaalt dat je meer bezoekers wilt hebben is dat te vaag. Dan zul je nooit tevreden zijn met de groei die je ervaart.

Ga je nu ook je blogdoelen bepalen? Gebruik dan nog deze tips!

  • Zet niet direct te hoog in met je doelen, ze moeten wel realistisch zijn. Anders werken ze juist demotiverend. Begin dus in eerste instantie met wat kleine doelen en bouw ze in de loop van de tijd uit.
  • Begin je voor de eerste keer met blogdoelen stellen en heb je nog weinig inzicht in eerdere resultaten? Dan is het best lastig om concrete doelen op te schrijven. Het is dus heel logisch dat het niet meteen lukt. Stel ze wel, maar schaaf ze regelmatig bij. Op den duur leer je goede en realistischere doelen te stellen.
  • Stel Google Analytics en Google Search Console in. Deze programma’s zijn sowieso onmisbaar voor elke ondernemer met een website. Ze geven je onwijs veel inzichten in het verkeer naar en op je website, zodat je kan bijsturen waar nodig is. En deze programma’s geven je alle tools om te zien of je je blogdoelen haalt.

Kun jij nu je blogdoelen bepalen? Ik ben benieuwd wat je doelen zijn! Wil je daarnaast weten hoe je jouw blogs kunt optimaliseren? Download dan mijn e-book Verbeter je online vindbaarheid in Google.

Deel het met anderen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *