Elke maand laat ik op Digital Roadmap een andere ondernemer aan het woord over content. Wat voor soort content zetten zij in voor hun business? En wat bereiken ze daar allemaal mee? Deze keer is Anne Hospers aan het woord van Camp Bluff. Zij helpt als ondernemerscoach en marketingstrateeg creatieve ondernemers hun business naar het volgende niveau te liften. Door groots te dromen en te durven doen. In dit interview vertelt ze hoe ze onder andere Instagram en podcasts inzet om mensen te inspireren hun (business)dromen na te leven.

Kan je wat over jezelf vertellen? Wie ben je, wat doe je en wat wil je graag bereiken?

Ik ben Anne, 27 jaar en ik ben ondernemerscoach en marketingstrateeg voor de creatieve ondernemer. Ik zie mijzelf echt als een allround ondernemerscoach omdat ik kijk naar alle facetten van de business van mijn klanten. Van dromen en doelen tot aanbod, sales, mindset, routines, branding en netwerken. Voordat ik dit coachingsbedrijf begon, heb ik in heel veel verschillende sectoren gewerkt waardoor ik breed ben onderlegd.

Velen van ons zijn opgegroeid met het beeld van een soort one size fits all-maatschappij. Ik had daar echt last van als kind maar ook tijdens mijn studie. Ik wilde een ander pad uitstippelen, eentje dat veel beter paste bij mijn interesses en talenten. Daarin vond ik maar weinig voorbeelden of mentorschap.

Dus ik heb datgene gecreëerd wat ik zelf heb gemist. Een plek waar je geïnspireerd raakt, waar er ruimte is om jezelf te zijn en waar je begeleid wordt om je eigen dromen waar te maken, stap voor stap. Een plek waar jij je veilig voelt om je grootste dromen te delen.

Je vertelde dat je jouw meeste klanten uit Instagram haalt. Hoe heb je dat bereikt?

Door consequent te posten, deelbare content te creëren (waardoor ik meer volgers krijg), te investeren in relaties en waardevolle content te produceren waar mensen door geraakt worden of door aan het denken worden gezet. Ik heb ook veel gesprekken via DM. Mensen leren mij beter kennen en dat schept vertrouwen.

Lachende Anne Hospers

Heb je bewust voor Instagram als marketingkanaal gekozen? En waarom?

Ja! Want ik had bij een aantal andere ondernemers gezien dat het enorm veel oplevert qua naamsbekendheid, qua omzet maar ook voor je werkplezier omdat je veel toffe mensen leert kennen. Daarnaast hou ik van Stories en het visuele karakter van het medium.

Vind je het lastig om actief te zijn op Instagram? En plan je alles van tevoren in? Of kom je spontaan op ideeën?

Nee, helemaal niet. Of nouja, inmiddels niet meer. De eerste weken moest ik echt een drempel over om het tot een routine te maken. Eind december 2018 besloot ik om een jaar lang elke (werk)dag actief te zijn. Dus ik had echt een challenge voor mijzelf in het leven geroepen. En al snel merkte ik hoe leuk ik de interactie vond.

Ik kom eigenlijk altijd spontaan op ideeën. Daarnaast heb ik wel bepaalde onderwerpen die terugkerend zijn. Zoals content over mijn aanbod, podcast, persoonlijke inzichten, tips, referenties, quotes enzovoort. Ik plan geen posts in omdat ik (tot nu toe nog) graag post met de energie die op dat moment naar boven komt.

Je deelt heel veel inspirerende content op jouw Instagram-account. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Mijn inspiratie komt eigenlijk alleen maar uit het dagelijks leven. Uit gesprekken met klanten, met (business)vriendinnen… inzichten komen uit een LinkedIn-post van een ander of een goed boek. Ik ben echt een spons. En posts maken is voor mij ook een middel om bepaalde inzichten echt te verwerken. Dus ik zie het heel erg als een win-win.

Naast je Instagram heb je ook een toffe podcast: Camp Bluff. Kan je daar wat meer over vertellen? Wat was voor jou de reden om hiermee te beginnen?

De podcast ben ik begonnen toen ik nog werkte als freelance businesscoach en marketeer voor een innovatiecentrum van een bank. Ik had mijn contract laten beëindigen en ik wilde alvast de eerste stappen zetten in een nieuwe richting. Iets helemaal voor mijzelf maken, op mijn voorwaarden. Ik nam mijzelf voor om drie afleveringen te maken en dan te beoordelen of het wat voor mij was. En ik was al snel hooked. Ik vond die oprechte 1-op-1-gesprekken magisch.

Inmiddels zijn er 18 afleveringen te beluisteren met (jonge) inspirerende vrouwelijke ondernemers. Als zeventienjarige wilde ik mijn eigen magazine maken met daarin interviews met inspirerende vrouwen die hun eigen pad aan het bewandelen waren. In de jaren daarna leerde ik dat ik geen schrijver ben van lange stukken en de podcast bleek dus een enorme uitkomst te zijn.

Als coach help jij creatieve ondernemers hun bedrijf naar een volgende level te liften. Hoe zie je dit terug in hun content?

Op verschillende vlakken: ik begeleid ze vaak om meer vanuit hun hart te posten waardoor ze makkelijker verbinding maken met hun doelgroep en meer grip krijgen op wat voor content bij hen past als persoon en als merk. Ik help ze om hun aanbod beter te communiceren en om beter te verkopen via Instagram door onder andere duidelijke call-to-actions en sterke referenties te gebruiken.

Heb je nog een ultieme Instagram-tip voor ondernemers om meer volgers en klanten aan te trekken? 

Ik geef er graag vijf weg:
1. Heb een sterk doel voor ogen zodat je kunt blijven doorzetten, ook al is het soms een beetje moedeloos in het begin met weinig volgers
2. Waardeer de volgers die je hebt en schrijf je posts met een bepaalde klant in gedachten. Zo blijf je gemotiveerd en consistent in je communicatie
3. Wees oprecht: People do business with people & the most personal is often the most universal
4. Geniet van de reis en van de leuke gesprekken
5. Investeer in goed beeld (van jezelf) zodat mensen jou beter leren kennen en een gevoel krijgen bij jouw persoonlijkheid en uitstraling

Ook inspiratie gekregen door Anne? Ze zal je zeker nog veel meer inspireren als je haar volgt op Instagram of LinkedIn! Vergeet ook zeker niet om eens naar haar podcast te luisteren. Je vindt de podcast van Anne op haar website Camp Bluff of bij onder andere Spotify en Apple Podcasts.